Helal ve Haram Kılma Hususunda Alim ve Yöneticilere İtaat Şeyh Muhammed bin Abdulvahāb

Şeyh Muhammed bin Abdulvahāb



'ALLAH'IN HARAMLARINI HELAL; HELALLERİNİ DE HARAM KILMA HUSUSUNDA ALİMLERE VE YÖNETİCİLERE İTAAT ETMEK, ONLARI RAB EDİNMEK DEMEKTİR' BABI



Ibn Abbas radıyallâhu anhumâ şöyle der: "Üzerinize gökten taş düşmesi yakındır. Ben ' Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem şöyle söylüyor' diyorum; siz ise 'Ebü Bekr ve Ömer şöyle söyledi' diyorsunuz."
 
 

İmam Ahmed b. Hanbel rahimehullâh şöyle demektedir:



"İsnadı ve onun sıhhatini bilip de Sufyân'ın görüşünü benimseyen kimselere hayret ediyorum. Allah şöyle buyuruyor: ". O'nun emrine aykırı davrananlar, başlarına bir fitne gelmesinden veya kendilerine çok elemli bir azap isabet etmesinden sakınsınlar. " (Nur 63)

Fitnenin ne olduğunu bilir misin? Fitne şirktir. O'nun sözleri reddedildiği zaman kalbde bir sapıklık meydana gelir sonrada helak olur."



Rivayete göre 'Adiy b. Hatim radıyallâhu anh Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in «(Yahudiler ve hristiyanlar) Allah'ı bırakıp alimlerini (hahamlarını) ve rahiplerini rabler edindiler. Meryem oğlu Mesih/İsa'yı da... (Halbuki) Tek bir ilaha ibadetten başkası ile emrolunmamışlardı. O'ndan başka ilah yoktur. O, bunların ortak koştukları şeylerden uzaktır.» (Tevbe 31) mealindeki âyeti okuduğunu duyunca, "Biz onlara ibadet etmezdik" demiştir.



Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem:

«Allah'ın helal kıldıklarını haram kılarlar siz de bunu kabul etmez miydiniz? Allah'ın haramlarını helal kılarlar bunu olduğu gibi kabul etmez miydiniz?» diye sorunca,

"Evet, Öyle." demiştir.

Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem: « İşte bu da onların İbadetidir.» buyurmuştur.(125)

(Ahmed ve Tirmizî rivayet etmiş; Tirmizî hasen olduğunu belirtmiştir.)

 

İLGİLİ MES'ELELER

 
1. Nûr Sûresi'ndeki âyetin tefsiri.
2. Tevbe Sûresi'ndeki âyetin tefsiri.
3. 'Adiy radıyallahu anh'ın reddine konu olan İbadetin ne anlama geldiği.
4. Ibn Abbas radıyallâhu anhumâ'nın Ebu Bekr Ve Ömer radıyallahu anhumâ'yı ; Ahmed rahimehullâh'ın da Sufyan'ı örnek olarak göstermesi.
5. Bugün durum öyle bir noktaya varmıştır ki, birçok kimse abid ve zahidlere ibadet etmekte bunu da -adını velayet koyarak- amellerin en faziletlisi görmektedirler. Alimlere ibadeti de ilim ve fıkıh olarak görmektedirler. Daha sonra öyle bir noktaya vardı ki Allah'ı bırakıp ibadet ettikleri bu kimseler artık ne salihlerdendir ne de diğer anlamıyla ancak cahil kimselerdir.
______________________________
(125) Hasen: Tirmizî(3095) Beyhakî.Sunenu'l-Kubrâ'da (10/l 16), Taberânî, el-Kebîr'de (17/92).
(Kitabut Tevhid, 38. Bab)